Misleidende reclame

  • 0

Misleidende reclame

Category : Nieuws

Tegenwoordig doen we een groot deel van onze boodschappen vanuit onze luie stoel. Even het internet op en drie minuten later heb je die leuke trui besteld. En dan wordt het ook nog eens razendsnel bezorgd! Echt super handig als je nog snel een cadeautje moet kopen voor die vriendin die binnenkort jarig is. Dan is het natuurlijk wel zo handig als het product op tijd bezorgd wordt. Zeker wanneer je speciaal voor die ene site koos die zei: “Voor 23:59 besteld, morgen in huis.” Maar wat nou als zo’n pakketje later binnenkomt? Dat gebeurde iemand die bij Coolblue een televisie had besteld.

De zaak
Op 4 juli 2017 legde een consument een klacht neer bij de Reclame Code Commissie, een commissie die onder andere beoordeelt of bepaalde reclame oneerlijk is. De consument had namelijk een televisie bij Coolbue besteld, met het idee deze de volgende dag binnen te krijgen. Het pakketje kwam echter niet de volgende dag binnen, maar wel 9 dagen later!

Het verweer van Coolblue
Volgens Coolblue was de uitspraak ‘voor 23:59 besteld, morgen in huis’ helemaal geen reclame-uiting. En als het dan al wel een reclame-uiting zou zijn, dan zou het puur gaan om een inspanningsverplichting. Uit de algemene voorwaarden zou namelijk duidelijk moeten worden dat het geen belofte is, maar dat Coolblue zijn best doet om het pakketje de volgende dag te laten bezorgen.

Het oordeel
Volgens de commissie gaat het hier wel om een reclame-uiting. De snelle bezorgdheid kan namelijk de reden zijn dat iemand voor Coolblue kiest en niet voor een concurrent. Het argument dat het zou gaan om een inspanningsverplichting hield ook geen stand. Volgens de Commissie was de uitspraak daarvoor te absoluut. Er wordt namelijk geen voorbehoud gemaakt. Hierdoor lijkt het voor de consument alsof het een harde belofte is. Daarnaast is Coolbue afhankelijk van een bezorgdienst, waardoor ze de bezorgtijd niet kunnen garanderen.

Conclusie en gevolgen
Volgens de commissie is de uitspraak “voor 23:59 besteld, morgen in huis” misleidend en dus oneerlijk. De commissie raadt Coolblue aan om op een andere manier reclame te maken. Inmiddels heeft Coolblue een stukje op de website geplaatst om de belofte een beetje te nuanceren. In het stukje staat dat het af en toe misgaat, maar dat Coolblue er dan alles aan doet om het pakketje zo snel mogelijk alsnog te bezorgen.

Meer weten?
U kunt de uitspraak nalezen op: https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=193107&acCode.

Zelf slachtoffer?
Bent u zelf slachtoffer geworden van misleidende reclame, of heeft u een andere juridische vraag? Kom dan langs bij Rechtswinkel de Langstraat.

Rechtswinkel de Langstraat werkt met wekelijkse inloopspreekuren op de dinsdagavond van 18:30 uur tot 20:00 uur. U kunt naar deze spreekuren komen zonder afspraak. Als u op het spreekuur komt, zullen medewerkers van Rechtswinkel de Langstraat naar uw verhaal luisteren en met u in gesprek gaan. Zij zullen vervolgens een advies uitbrengen per mail. Om u goed te kunnen helpen tijdens een van onze spreekuren, verzoeken wij u alle mogelijk relevante brieven en stukken mee te nemen. Heeft u voorafgaand aan het spreekuur al vragen? Stel ze dan via het contactformulier op onze website of kijk even tussen de veelgestelde vragen (FAQ), wellicht vindt u daar het antwoord op uw vraag!

 


Nieuwsbrief

Aanmelden voor de nieuwsbrief? Klik hier